Scheidsrechters

V.V. “Steenbergen” beschikt over een grote groep arbiters die (twee)wekelijks inzetbaar zijn om thuisduels, waarvoor geen KNVB-scheidsrechter is aangesteld, in goede banen te leiden. Ook op de diverse toernooien bij V.V. “Steenbergen” zijn zij regelmatig actief als arbiter.

Geïnteresseerde leden of huidige arbiters kunnen zich altijd aanmelden voor een (vervolg)cursus via V.V. “Steenbergen”, dit kan bij leden van de jeugdcommissie, welke u graag verder helpen.

Coördinator clubscheidsrechters (aanstelling)

John Rommers
Richard Tielen

Jeugdscheidsrechters: jong geleerd, ‘oud’ gedaan

Het seizoen 2016/2017 is reeds halverwege en de vaste begeleiders, ouders, supporters en andere bezoekers van ons sportpark hebben inmiddels op de zaterdagmorgen kennis kunnen maken met alweer een nieuwe lichting jeugdscheidsrechters bij de wedstrijden van de JO7-, JO9-, JO10 en JO11-teams.

Eerst even een stukje geschiedenis: zo’n 6 jaar geleden zijn we uit het niets gestart met een KNVB-cursus pupillenscheidsrechter. De animo was toen ook al heel groot: maar liefst 15 jeugdspelers uit de toenmalige C- en B-teams hadden zich opgegeven voor deze cursus, welke op twee avonden door een KNVB-docent gegeven werd.

Deze KNVB-cursus bestaat zowel uit een theorie- als praktijkgedeelte. Na afloop van de cursus ontvingen de deelnemers een certificaat en de officiële “pupillenscheidsrechtersbadge” van de KNVB. Van de vereniging (uiteraard met de hulp van een sponsor) ontvingen de jeugdscheidsrechters een scheidsrechterstenue, waardoor zij op zaterdagen dus op neutrale wijze de wedstrijden van de F- en E-teams kunnen leiden en begeleiden.
Na deze eerste cursus bij V.V. “Steenbergen” zijn er nog een aantal KNVB-cursussen bij andere verenigingen geweest , waar ook weer diverse jeugdspelers van onze vereniging aan hebben deelgenomen. Gelukkig maar, want aanwas is altijd van groot belang om de continuïteit van de gehele groep in stand te houden.

Van de allereerste groep zijn nog steeds jongens als scheidsrechters actief: Bart Heshof, Tom van Merode en Roy Labeur. Bart en Tom fluiten inmiddels bij de oudere jeugd, maar ook een JO11-wedstrijd telt nog mee voor hen. Roy Labeur fluit nu voor de KNVB: seniorenwedstrijden in de 3de en 4de klasse op zaterdagmiddag. Roy is opgenomen in de talentengroep van KNVB Zuid-1, onder leiding van Danny Makkelie. Vandaar de kop van dit artikel: jong geleerd, “oud” gedaan. Laat het een stimulans voor onze jeugdscheidsrechters zijn. Uiteraard wil (bijna) iedere jeugdspeler een topvoetballer worden, maar ook als scheidsrechter kun je de top bereiken.

Het is een lange weg, maar je weet van tevoren nooit waar deze weg uiteindelijk eindigt. Danny Makkelie is ook gewoon met het fluiten van F- en E- jeugdwedstrijden begonnen en is keihard bezig om ook zijn top te bereiken: het fluiten van de WK-finale voor landenteams.

Samen met Roy organiseert de vereniging tegenwoordig een eigen cursus “pupillenscheidsrechter”. Daar bespaart de vereniging veel geld mee, want de KNVB doet dit niet kostenloos. Bij de eerste cursus in 2015 hadden we 7 deelnemers en voor de tweede cursus (in augustus 2016) hadden 8 deelnemers zich aangemeld. Nieuwe jeugdscheidsrechters blijven keihard nodig, want er vallen er uiteraard ook weer af door studie, werk en/of andere interesses.

Wat voor de spelers geldt (plezier in het spel hebben), geldt uiteraard ook voor de jeugdscheidsrechters: plezier in het leiden van de wedstrijd hebben. En dat hebben ze allemaal. Dat blijkt wel, want bij alle jeugdwedstrijden is al jaren een officiële neutrale (jeugd)scheidsrechter aanwezig. Keurig in het scheidsrechterstenue en voorzien van alle benodigde attributen. Mocht er eens een afmelding zijn, dan is er altijd weer een vervanger te vinden.

Fouten maken mag en dat doen onze jeugdscheidsrechters dus uiteraard ook. Geen enkel probleem, het is zelfs goed, want van je fouten kan je veel leren! Uiteindelijk maakt iedereen fouten: de spelertjes, de leiders, de supporters en wie dan ook. Maar waar onze jeugdscheidsrechters zeker niet op betrapt kunnen worden is partijdigheid. Want neutraal fluiten staat bij ons hoog in het vaandel. Hiermee heeft V.V. “Steenbergen” in de wijde omgeving een goede naam opgebouwd en daar kunnen we met z’n allen trots op zijn. Daarbij is ondersteuning vanaf de kant door leiders, ouders en supporters uiteraard altijd welkom. En ook een handje van de spelertjes na afloop! Ook voor een jeugdscheidsrechter is “goed gefloten en bedankt” altijd leuk om te horen. We hopen dan ook nog lang van onze jeugdscheidsrechter te kunnen genieten!