Roy Labeur: van jeugdkeeper naar KNVB-scheidsrechter

Een voetballer die op zijn 17e stopt om te gaan fluiten. Het is zeker geen alledaagse stap, maar Steenbergenaar Roy Labeur denkt vooralsnog niet dat hij de wekelijkse wedstrijdspanning als doelman gaat missen.

Vanaf de F3 keepte Roy al in de jeugd van Steenbergen, vanaf de C1 in de selectieteams. Aan voetballen vond hij niet veel aan, keepen was al van jongs af aan zijn ding. Toch begon hij in 2014 te twijfelen of hij door wilde. ‘Maar na de titel in de B1 en de bijbehorende promotie naar de hoofdklasse wilde ik dat avontuur ook nog meemaken. Het zat echter wat tegen qua resultaten en daardoor ervoer ik het toch wat minder. De twijfel die eerst door het succes en de euforie omsloeg in doorgaan, bleek nu toch weer terug te komen en na het afronden van de BOS-cursus in mei 2014 heb ik besloten dat het m’n laatste seizoen was.’

Arbitrage
‘Ik was al jong geïnteresseerd in het leiden van wedstrijden. Al vanaf ongeveer 11 jaar fluit ik, toen nog bij de jongste pupillen. Het behalen van de pupillenscheidsrechterscursus bij V.V. “Steenbergen” in 2011 sterkte me dat alleen maar meer om dit door te zetten.’

Een tijd later volbracht Roy ook de juniorencursus, die een arbiter klaar stoomt voor het fluiten van duels op groot veld: vanaf dat moment floot Roy regelmatig de D1 (hoofdklasse) en C1 (1e klasse) van V.V. “Steenbergen”.

‘Maar eigenlijk is de BOS-cursus pas de échte cursus, de KNVB leidt je dan min of meer op tot KNVB-scheidsrechter.’ Samen met clubscheidsrechter Alex Limburg behaalde Roy het papiertje en nu is hij dus klaar om duels in de jeugd (tot en met de hoofdklasse) en bij de senioren (tot en met de standaard 3e klasse) te fluiten.

Bij de KNVB begint hij echter in de startersgroep: ‘Ik ga zowel op zaterdag als op zondag aan de slag. Op zaterdagen betekent dit het eerste half jaar duels in de 1e en hoofdklasse van de C- en B-junioren, op zondagen voornamelijk in de reserve 2e en 3e klasse. Na een half jaar volgt de evaluatie, wanneer je doorstroomt, wat natuurlijk wel mijn doel is, ga je naar de hoofdklasse en diverse divisies voor de A-, B- en C-junioren. Bij de senioren kan ik dan in de standaard 4e en 5e klasse instromen, alsmede hogere reserve klassen.’

Vanaf moment 1 heeft een nieuwe KNVB-arbiter een begeleider. Deze neemt nieuwe arbiters mee tijdens de eerste stappen van het fluiten voor de KNVB. ‘Wanneer je beoordelingen goed zijn kan je naar het zogenoemde talententraject. De KNVB kan je dan uitnodigen voor BOS2, een vervolgcursus waarvoor je alleen uitgenodigd kan worden. Mijn persoonlijke ambitie is om binnen 3 a 4 jaar in de topklasse te fluiten. Daarom wil ik zo veel mogelijk jeugd- en seniorenduels fluiten om veel ‘vlieguren’ te maken.’

‘In het begin zal ik voornamelijk nog in de regio fluiten, in een straal van 30 kilometer vanaf Steenbergen.’ Maar niet meer bij Steenbergen zelf dan? ‘Nog wel in oefenduels en bij reguliere duels van de jeugd, mits ik niet door de KNVB wordt ingepland. Maar niet meer namens de KNVB; ondanks het feit dat ik er vertrouwen in heb dat ik ook de duels van teams van Steenbergen neutraal kan behandelen, wil ik niet de schijn tegen hebben bij de andere teams. Ze kennen mij toch bij voornaam en ik wil daar dus geen gedoe mee hebben. Dit kun je aangeven bij de KNVB, dus dat heb ik dan ook gedaan.

Zijn eerste aanstellingen zijn inmiddels binnen: op zaterdag 22 augustus floot hij op sportpark Hulsdonk het bekerduel tussen Roosendaal C1 en het Waalwijkse WSC C1. Een dag later leidde hij het bekerduel tussen FC Bergen 2 en Alliance 2, direct een dubbel programma dus tijdens zijn officiële debuutweekend onder de vlag van de KNVB. Uiteraard is hij ook bij V.V. “Steenbergen” niet weg: als op dinsdag 15 september de D1 tegen NAC Breda onder12 oefent, zal Roy om 18.15u fluiten voor de aftrap en deze wedstrijd in goede banen leiden.

Vrijwilligerswerk
Het fluiten voor de KNVB betekent dus ook niet dat hij niet meer in Steenbergen te zien zal zijn. Allereerst start hij in het najaar van 2015 met een eigen pupillencursus: een groep van inmiddels 9 potentiële pupillenscheidsrechters zullen tijdens twee avonden uitleg en een oefenwedstrijd de eerste kneepjes van het vak leren. Daarnaast is Roy keeperstrainer van diverse teams, trainer van de C3 en zal hij ook de organisatie van het 2×2 toernooi aan het einde van ieder voetbalseizoen op zich blijven nemen, alsmede dus ook regelmatig fluiten tijdens oefenduels en op toernooien in Steenbergen.

Knap is dan ook nog dat hij, naast al zijn vrijwilligerswerk en school (komend schooljaar VWO 6 op RSG ’t Rijks in Bergen op Zoom), tijd vindt om te werken (bij restaurants Amore Mio en ’t Wagenhuis) en ook nog fanatiek te tennissen.

Eerst laadde hij de batterij op, half augustus reisde Roy met vrienden af naar Spanje. Volledig fit en uitgerust staat hij dus aan de start van een prachtige nieuwe uitdaging!