Peter Sweres op zijn plaats bij V.V. “Steenbergen”: “Ik wil met Steenbergse jongens omhoog kijken”

Peter Sweres is sinds het seizoen ‘24/’25 hoofdtrainer van het eerste van V.V. “Steenbergen”. Eerder was hij, onder meer, hoofdtrainer bij DOSKO, waar hij meerdere promoties meemaakte. Afgelopen zomer koos hij dus voor onze blauw-witten. Nu de seizoensopener in de derde klasse, afgelopen zaterdag 21 september, uitliep op een spektakel, is het tijd om eens kennis te maken met de hoofdtrainer van het eerste elftal.

Peter, jij bent de nieuwe trainer van V.V. Steenbergen. Afgelopen seizoen wist ons eerste te promoveren, hoe kijk jij tegen deze promotie aan? Wat vond je ervan?

“Dit was natuurlijk een fantastisch resultaat voor de spelers en de staf en dan met name voor de oud-trainer Peter van Poortvliet, want het is een heerlijk gevoel om met dat resultaat weg te gaan.”

“En daarnaast, ik ben een trainer met ambitie en wil zo hoog mogelijk spelen met mijn team, dus kan ik de promotie alleen maar toejuichen. Ik heb tot nu toe ook gemerkt dat er genoeg rek in deze selectie zit om weer over een stapje hoger na te denken. We gaan er alles aan doen om dat waar te maken. Ook de vereniging moet daarin meegroeien, dus komende tijd moeten ook zij met die ambitie meedenken en meedoen.”

Heeft de club je warm welkom geheten? Wat vond je van de eerste weken als trainer hier?

“Ja, vanaf het begin dat ik met de club in contact ben gekomen heb ik mij enorm welkom gevoeld en ben ik door iedereen goed opgevangen. Dat was erg goed. Mijn eerste weken als trainer zijn goed bevallen, we zijn stapsgewijs door de voorbereiding gegaan om nu klaar te zijn voor de competitie. Die zal overigens zeer pittig zijn, maar daar lopen we niet voor weg!”

Wat vond je van die voorbereiding, de Groot Steenbergen Cup en van de wedstrijden in de beker?

“De voorbereiding zijn we goed doorgekomen, soms met wat horten en stoten, maar over het algemeen is er goed getraind. We begonnen met een goede wedstrijd tegen Klundert, waarin we goed speelden en gretig voor de dag kwamen. De Groot Steenbergen Cup openden we tegen Prinsenland. We speelden voetballend een goede eerste helft, maar lieten verdedigend iets te veel lopen, daar kon Prinsenland van profiteren. Tweede helft startten we met veel jeugd, dat was mooi, alleen bleken we toen iets te licht om het Prinsenland moeilijk te maken. Dat is ontwikkeling! De wedstrijd tegen NVS hebben we door het 2e elftal laten spelen.”

“De beker zijn we wisselend doorgekomen: tegen Noad hadden we er meer uit moeten halen, maar over het algemeen ben ik tevreden over deze wedstrijd. Tegen Lepelstraatse Boys speelden we een moeizame wedstrijd, die we overigens wel terecht wonnen, en tegen de Fendert een futloze moeizame wedstrijd die we zeker niet hadden hoeven te verliezen.

En nu gaan we voor het echie, daar doen we het voor en verwacht ik veel van.”

Hoe gaat het met de selectie? Jullie hebben een jonge groep vol Steenbergenaren, blij met de jongens?

“We hebben er bewust voor gekozen om geen vreemde te gaan halen, maar om de selectie alleen aan te vullen met Steenbergse jongens. Zo houd je een herkenbaar elftal voor de club, en bovendien zit er veel potentie in deze jongens. Voor mij is het fijn werken met deze gasten en zoals ik het nu zie heeft Steenbergen een goede toekomst voor zich, met de huidige selectie 1 en 2. Het zijn twee jonge en gretige elftallen, waar nog veel rek in zit.”

Komend seizoen is het eerste seizoen sinds lange tijd in de derde klasse voor de club, wat zijn de doelstellingen?

“De doelstelling voor dit seizoen is allereerst handhaving. Het is een must om ons veilig te spelen in deze zware competitie. Daarnaast ben ik een trainer met ambitie en wil ik ook hoger kijken, naar de tweede klasse, en ons in die richting verder ontwikkelen. Dat zal zeker niet de 1e doelstelling in de weg moeten staan, maar stapsgewijs door het seizoen meegenomen worden. Ook de vereniging zal moeten willen groeien.”

Wat mogen we verder verwachten van de ploeg? Waar hamer je op in de trainingen?

“In ieder geval mag je iedere wedstrijd veel strijd verwachten en dat proberen we samen te laten gaan met goed voetbal. Daar trainen we ook op: meer rust in het spel krijgen en als team een geheel vormen. Dat heeft tijd nodig, maar dat komt goed, daar ben ik van overtuigd. En verdedigend de zaken goed op orde krijgen, eist ook veel communicatie en training.”

De seizoensopener tegen DVV ‘09, die uiteindelijk met 3-4 verloren ging, liet zien dat de ploeg van Sweres niet onder doet in de derde klasse. Steenbergen 1 kwam zelf op voorsprong tegen de nummer twee van het afgelopen seizoen in de derde klasse. De ploeg straalde gretigheid uit en liet met vlagen goed voetbal zien. Op naar een mooi seizoen!

Interviewer: Wouter Sloekers