G-Voetbal

“Voetbal is genieten voor iedereen”

In het verleden liepen leden van vv Steenbergen met een beperking soms stuk als ze verder wilden voetballen bij de club. Zo zijn er spelertjes naar andere clubs in de regio verhuisd om daar hun balletje te trappen. De Steenbergse voetbalclub wil daar vanaf dit seizoen verandering in brengen. Een stel enthousiaste leden hebben hun koppen bij elkaar gestoken en gaan een afdeling opstarten speciaal voor kinderen van 7 t/m 12 jaar met een beperking.

De 66-jarige Klaas de Wit is samen met Nico van Schilt in dit avontuur gedoken. Het duo liep al een tijdje met deze gedachten. “Als een van de grotere Steenbergse verenigingen vond ik het eigenlijk best wel vreemd dat wij geen voetbal hebben voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking”, aldus De Wit.

Nadat de twee heren onder een bak koffie in de kantine hun ideeën hadden besproken was het zaak om de juiste mensen te benaderen die op hun beurt zeer enthousiast reageerden. De ploeg die de kar gaat trekken heeft al een paar keer bij elkaar gezeten en heeft de grote lijnen al uitgezet. Nu dus zaak om dit verder uit te bouwen.

Op de vraag wat het verschil is tussen “gewoon” voetbal en G-voetbal, moet De Wit toch even nadenken en komt dan tot de conclusie dat er eigenlijk geen verschil is. “Sommige spelertjes komen lekker om een balletje te trappen, andere zijn meer prestatiegericht. Maar het gaat vooral om het bewegen en het plezier”. Deze mening wordt gedeeld door Bart Smit.

De aanstaande trainer/coach, die in het dagelijkse leven werkt als begeleider bij Educura, een organisatie die kinderen en jongvolwassen helpt met alledaagse en met complexe ontwikkelings- en gedragsproblemen.

Toch zijn er verschillen, maar dat geldt alleen voor de spelregels, afmetingen van het veld en de benadering naar de spelertjes toe.

Naast dat er contact is gezocht met de KNVB, andere clubs, hebben de initiatiefnemers informatie gevraagd bij de gemeente Steenbergen. Ivo Boluyt geeft aan dat zijn rol als sportcoach is om ondersteuning te bieden bij dit project. De visie van het Provinciale Steunpunt Gehandicaptensport Brabant is; Speciaal waar het moet, gewoon als het kan. “Hier sluiten wij onszelf als sportcoaches volledig bij aan”.

Of dit project gemeente-breed uitgerold kan worden is afhankelijk van het aanbod. “Wij gaan voor kwaliteit. We willen liever volle groepen hebben op 1 plaats, dan kleinere groepjes op verschillende plaatsen”, geeft Boluyt aan.

Wat de toekomst brengt is nog een vraagteken. Er moet nog best wat gedaan worden. Zo zoekt men nog extra mensen om de trainingen te verzorgen en als begeleider op te treden.

Wanneer de trainingen starten is afhankelijk hoeveel aanmeldingen via g-voetbal@vvsteenbergen.nl  binnenkomen. En dat de begeleiding er zin in heeft is aan het gezicht van Klaas de Wit af te lezen. “Straks staat niemand meer buitenspel”

meer informatie: g-voetbal@vvsteenbergen.nl

KNVB – G-Voetbal info: https://www.knvb.nl/doe-mee/speler/g-voetbal

Lees de flyer hieronder….