Anno 1957 – Bekerwedstrijd 1e elftal tegen 1e divisionist DFC uit Dordrecht

Eerder in deze rubriek schreven we een artikel over het kampioenschap van ons 1e elftal in het seizoen 1957/58, het elftal dat enkele seizoenen later promoveerde naar de 2e klasse. In datzelfde seizoen 1957/58 speelde ons 1e elftal ook diverse wedstrijden in de K.N.V.B. bekercompetitie. Na in eerste instantie te hebben gewonnen van de 1e klassers MOC’17 uit Bergen op Zoom en Alliance uit Roosendaal stond op 26 december 1957 (2e kerstdag!) de 3e wedstrijd in de bekercompetitie op het programma. Niemand minder dan de in de 1e divisie van het betaald voetbal spelende vereniging D.F.C. uit Dordrecht was die dag op het J.C. terrein aan het Doktersdreefje in Steenbergen de tegenstander.

Computers bestonden er toen nog niet maar toch hadden wij wel reeds een computer binnen onze vereniging in de persoon van Jan Jonkers. De op dat moment 31-jarige Jan Jonkers was op de algemene ledenvergadering van 18 juni 1957 gekozen tot secretaris van de elftalcommissie. Dat was een commissie die in samenspraak met de trainer de opstellingen bepaalde van de diverse elftallen. Jan Jonkers, een echte blauw-witter in hart en nieren, had de gewoonte om van alle wedstrijden van ons 1e en van de lagere elftallen een eigen wedstrijdverslag te maken. Hij deed dat op een voor hem karakteristieke manier in een schriftje. Deze schriftjes zijn tot op de dag van vandaag bewaart gebleven voor het archief van onze vereniging doordat zijn dochter Marjan en schoonzoon Dick die beschikbaar hebben gesteld.

In één van die schriftjes staat ook een door Jan gemaakt verslag van de bekerwedstrijd van ons 1e team tegen D.F.C. Onderstaand vermelden we dat verslag en tevens de diverse krantenverslagen van betreffende wedstrijd van het Algemeen Dagblad, Dagblad De Stem en het Brabants Nieuwsblad.

Ook stond er in het clubblad van D.F.C. een verslag van deze wedstrijd en ook dat vinden we terug in het schriftje van Jan. Saillant detail is het feit dat één van de doelpunten welke werd gescoord door D.F.C. op naam kwam van Wim de Groot. Dezelfde Wim de Groot is trainer geweest van onze selectie in het seizoen 1976/1977. Met weinig succes overigens, want nadat ons 1e elftal in het seizoen daarvoor kampioen was geworden en was gepromoveerd naar de 3e klasse, volgde onder leiding van Wim de Groot helaas direct weer degradatie naar de 4e klasse.

Jan Jonkers
Ook in de jaren 1960 t/m eind jaren 90 is Jan Jonkers vele jaren lang wedstrijdsecretaris geweest van onze vereniging. Tevens was Jan meer dan 25 jaar hoofdredacteur van ons clubblad De Blauw Witter, welk blad in 1973 zijn eerste levenslicht zag. In de jaren 50 en 60 is er ook enkele jaren een clubblad uitgegeven en ook toen was Jan al redactielid.

Jan Jonkers is op 7 september 2015 overleden op de mooie leeftijd van 89 jaar.

DFC
In 1972 werd de proftak van de Dordtse vereniging omgedoopt tot FC Dordrecht, dat na diverse naamsveranderingen sinds 1994 opnieuw FC Dordrecht heet en nog altijd in de 1e divisie uit komt. Enkele jaren na de naamsverandering begon de amateurtak DFC in 1974 weer zelfstandig met een standaardteam in de zondag 4e klasse, waarin het direct kampioen werd. Jaren later speelde het zelfs 4 seizoenen op rij in de 1e klasse, tot het medio 1994 overstapte naar het zaterdagvoetbal. Daarin speelt het nu in de 3e klasse C in regio West 2.