De Pass – Matthe van Kelle

De ietwat ‘jongere’ mensen zullen nu wel denken, wie is Matthe van Kelle? Deze inmiddels 53-jarige keeper (03-12-1953) kwam al op zijn 15e vast terecht bij het 1e van V.V. “Steenbergen”, nadat hij op 14-jarige leeftijd al debuteerde tegen Dosko, ook toen uitkomend in de 3e klasse. Dit ging niet onopgemerkt voorbij en hij vertrok op 19-jarige leeftijd als semi-prof naar NAC Breda.

Met hem in het doel beleefde Steenbergen zijn gloriedagen. Hij heeft ook het record van minste tegendoelpunten in 1 seizoen op zijn naam staan. In het seizoen 73/74 werd hij maar 15 maal gepasseerd. Even voor de vergelijking, Steenbergen heeft er nu halverwege het seizoen al meer goals tegen, terwijl het toch niet bepaald slecht gaat. Zijn laatste wedstrijd was een beslissingswedstrijd tegen Sprundel om het kampioenschap van de 4e klasse. In Roosendaal ging deze wedstrijd helaas verloren met 2-3 onder het toeziend oog van maarliefst 2500 toeschouwers. In 2004 was er tussen beide teams een jubileumwedstrijd en ditmaal werd er wel gewonnen, alleen niet met zoveel toeschouwers.

Zijn goede spel bij V.V. “Steenbergen” was niet onopgemerkt gebleven. Matthe vertrok naar NAC Breda waar hij van 1974 tot 1984 met enige regelmaat het doel verdedigde. Dit deed hij zeker ook in de tijd dat het ‘avondje NAC’ nog echt berucht was. Door de nieuwe lichtmasten ging men op zaterdagavond spelen. Een voorbeeld van een uit de hand gelopen ‘avondje NAC’ was het welbekende Asbak-incident tegen Feyenoord. Matthe stond die beruchte avond in het doel, toen bij een 1-1 stand de wedstrijd gestaakt werd.

Hij maakte niet de minste namen mee bij NAC. Bob Maaskant, de vader van RBC-trainer Robert, Jo Jansen, Henk Wullems en Hans Dorjee, later nog trainer van Feyenoord en als assistent bij PSV winnaar van de Europa Cup 1. Ook in het veld waren er enkele beroemde medespelers, zoals bijvoorbeeld Ton Lokhof. Voor hem bekende spelers ook, want in het seizoen 1979/1980 keepte hij namens NAC Breda tegen Excelsior. Rien Plasmans speelde toen bij de Rotterdammers. Ook hij kwam voor zijn periode in de eredivisie uit voor V.V. “Steenbergen”.

Aan zijn periode bij NAC Breda kwam een einde door een hernia. Toch kwam hij na deze blessure terug op het hoogste niveau en wel bij Excelsior. Hier speelde hij bijna een jaar alvorens hij al op zeer jonge leeftijd trainer werd. Hij begon bij de jeugd van Halsteren, waar hij in 5 jaar liefst 4 keer kampioen werd. Hierna had hij vv De ‘Schutters’ onder zijn hoede (4e klasse). Hij ging na 2 jaar hogerop bij Alliance in Roosendaal. De 3e-klasser werd 3 jaar gecoacht door Matthe, waarna het een beetje over was.

Matthe woont inmiddels in Frankrijk, Castelnau d’Angles, waar hij geniet van het leven. Regelmatig komt hij weer eens op bezoek in Nederland, hij heeft in de buurt van Steenbergen nog familie en vrienden wonen die hij eens in de zoveel tijd opzoekt. Laten we hopen dat hij ook ons mooie sportpark weer eens aandoet.