De Pass – Peter Maas

Steenbergen, februari 2008 – Na drie succesvolle jaren bij V.V. “Steenbergen” vertrekt Peter Maas naar zondag hoofdklasser Baronie uit Breda. Maas kent de club nog vanuit zijn stageperiode.

Op dinsdagavond 29 januari heeft hij het bestuur, zijn team en begeleiding ingelicht omtrent zijn beslissing. De gedreven en gepassioneerde Maas maakte met deze mededeling het een en ander los. Niet alleen bij zijn selectie en vaste staf, maar ook bij zichzelf. De gesprekken met het bestuur van Steenbergen om het contract te verlengen verliepen goed. Toch kiest Maas voor Baronie. De stap die hij neemt is volgens de oefenmeester, in het bezit van diploma UEFA A, een moeilijke keus. De intentie was er om door te gaan als hoofdtrainer van de Blauwwitte selectie. Hij had er een warm gevoel bij en voelde zich thuis. Het bestuur heeft alles uit de kast gehaald om het maximale uit de organisatie te krijgen. Momenteel is men bezig om dit nog verder door te voeren. De technische staf onder leiding van Cees Damen was een constante factor, aldus Peter Maas en zorgde dat hij zijn werk bij de Blauw Witten optimaal kon uitvoeren. “Een voetbalclub is niets zonder een ziel”. Dit laatste slaat dan ook op alle vrijwilligers en supporters, gaat Peter Maas verder.

Natuurlijk kende een jonge trainer als Maas ook leerperiodes. Begonnen bij Rillandia. Daarna vier jaar W.D.S. ’19 en in het seizoen 2005-2006 naar Steenbergen gekomen waar hij in zijn eerste jaar meteen kampioen werd in de 4de klasse B. De overgang naar de 3de klasse verliep goed. Aanpassingen werden gedaan en door verzorgd voetbal haalde men de zesde plaats, de derde periodetitel én trad men aan voor meer dan 800 toeschouwers in de kwartfinale van de beker. Momenteel staat het eerste bovenaan in de 3de klasse B en doet het ook dit jaar mee in de bekerstrijd. Het succes komt niet aanwaaien. Kritiek en feedback geven en blijven oefenen. Daar word je wijzer en beter van, aldus de ambitieuze Maas.

Baronie is weer een stap hoger voor de 38-jarige oefenmeester uit Roosendaal. Hij heeft zijn ambities natuurlijk nooit onder stoelen of banken geschoven. Met veel passie en vakmanschap wist hij V.V. “Steenbergen” naar een hoger plan te loodsen. Het bleef niet bij het eerste elftal alleen. Zo hield hij het tweede in de gaten en was hij ook regelmatig te zien bij de jeugd. Met passie floot hij bij de D- en de E-tjes en hielp hij geregeld bij jeugdactiviteiten. Hij is dan ook blij om te zien dat de club een goede toekomst heeft. Niet alleen het eerste elftal, maar ook bij de jeugd zit veel potentie.

Baronie staat te boek als een hoofdklasser met een eigen herkenbare en attractieve stijl van spelen. Toch is het al een tijd geleden dat er resultaten zijn behaald. “Een slapende reus”, aldus Maas. Het blijft een topclub in de Nederlandse amateurvoetbal, die dezelfde ambitie uitstraalt als hij. Daarnaast kan de club op een hoger niveau acteren als de KNVB de plannen uitvoert om een competitie (Topklasse) te creëren tussen de hoofdklassers en de Eerste divisie.

Zijn werk bij Steenbergen zit er nog niet op, want hij zal er alles aan doen om de club een mooi slotakkoord te geven. Steenbergen tegen Baronie in de bekercompetitie zou dan ook een mooi affiche opleveren. Maar dan zullen beide clubs respectievelijk van Internos (zaterdag afdeling) en G.J.S. moeten winnen. Garanties kan hij niet geven, maar Steenbergen heeft in de 2de klasse heel wat te bieden.

Peter bedankt iedereen die hem, zijn team en v.v. “Steenbergen” in al die jaren heeft gesteund. Hierdoor heeft hij zich altijd een Blauw Witter gevoeld!

Peter Maas
00/01 – Rillandia – Zaterdag 2e klasse E – 9e plaats
01/02 – WDS’19 – Zondag 5e klasse G – 1e plaats
02/03 – WDS’19 – Zondag 5e klasse G – 1e plaats